X PLIKI COOKIE W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.
ROZUMIEM
X

Zapisz się na newsletter
od CMS w Warszawie

Biodro

Staw biodrowy (łac. articulatio coxae) - staw kulisty tworzony przez głowę kości udowej oraz panewkę stawu biodrowego kości miednicznej. Przenosi ciężar ciała z tułowia na kończyny dolne oraz umożliwia ich ruchomość. Jeden z największych stawów organizmu człowieka. Powierzchnie stawowe stawu biodrowego tworzą pokryte chrząstką szklistą. Główkę stawu biodrowego tworzy kulista głowa kości udowej (caput femoris). Na jej szczycie znajduje się niewielkie wgłębienie - dołek głowy kości udowej (fovea capitis femoris), będący miejscem przyczepu więzadła głowy kości udowej (lig. capitis femoris). Głowa kości udowej porusza się w panewce stawu biodrowego (acetabulum), składającej się z powierzchni księżycowatej (facies lunata) oraz wypełnionego tkanką tłuszczową dołu panewki (fossa acetabuli). Panewka dodatkowo pogłębiona jest chrzęstnym obrąbkiem panewkowym (labrum acetabulare). Dwa brzegi obrąbka połączone są więzadłem poprzecznym panewki (lig. transversum acetabuli), przerzuconym nad wcięciem panewki. Cały staw otoczony jest mocną i grubą torebką stawową.

Profilaktyka

W profilaktyce urazów stawów kluczową rolę odgrywa odpowiednie przygotowanie fizyczne i trening równowagi. Nawet bardzo wytrawny amator sportu na początku sezonu wymaga rozjeżdżenia i zajęć pod okiem instruktora, a początkujący i dzieci wymagają nadzoru. Niezmiernie ważna jest również dieta, odpowiednia rozgrzewka i odnowa biologiczna. W diecie amator sportu podkreśla się to, że posiłki powinny być częste i niezbyt obfite, z dużą zawartością węglowodanów. Należy unikać tłuszczów, a po całodziennym wysiłku należy spożyć jakiś posiłek wysokobiałkowy. Niezmiernie ważne jest stałe uzupełnianie płynów z dużą zawartością mikro i makroelementów. Należy unikać alkoholi wysokoprocentowych ze względu na odwodnienie.

CMS w Warszawie: Uprawiaj sport świadomie

Kontakt

z Centrum Medycyny Sportowej w Warszawie

Godziny pracy

Pon - Pt: 7.30 - 20.00
Sb: 9.00 - 14.00

REJESTRACJA

22 592 93 05

22 592 93 06

22 592 93 07

22 592 93 08

22 592 93 09

22 592 93 10

GG: 4080520

Formularz Kontaktowy. Prosimy o pozostawienie kontaktu. Oddzwonimy.

Prosimy wypełnić formularz (wszystkie pola są wymagane). Oddzwonimy, doradzimy i umówimy Państwa na wizytę.



CMS i wracasz do gry!